Nieuw voedingsbeleid gestart!

Kinderopvang Snoopy is op weg naar een Gezonde Kinderopvang en onderdeel van deze route is het wijzigen van het voedingsbeleid. Vanaf 1 maart aanstaande was het zover! Vanaf deze dag is heel Snoopy, alle locaties, over op het Gezonde Voedingsbeleid.

Wij vinden het belangrijk om kinderen gezonde voeding aan te bieden en zo positief bij te dragen aan hun ontwikkeling. Ook vinden wij het belangrijk kinderen op jonge leeftijd een gezonde leefstijl aan te leren. Dit gaan wij doen door:

  • een gezond voedingsaanbod
  • gezamenlijk op vaste momenten met de kinderen aan tafel te eten en te drinken
  • de tafelsituatie leuk en ontspannen te maken
  • een gezond tussendoortje aanbieden
  • water/(vruchten)thee aan te bieden
  • zo veel mogelijk natuurlijke gezonde producten aan te bieden
  • gezonde producten gevarieerd aan te bieden (groente, fruit)
  • op een leuke manier onderzoekend te werk gaan, samen met de kinderen. Niet dwingen, wel blijven aanbieden. Zie voor suggesties de website van het voedingscentrum

Ons nieuwe voedingsbeleid is gebaseerd op de richtlijnen Schijf van Vijf van het Voedingscentrum,

de Hygiënecode voor de voedingsverzorging in woonvormen, het RIVM en de Nederlandse Voedsel en Waren autoriteit.

Gezond eten met de Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf bestaat uit 5 vakken, met in elk vak andere type producten. De producten die in de Schijf van Vijf staan zijn volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed voor je lichaam. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je ook voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen. Het Voedingscentrum adviseert om elke dag een bepaalde hoeveelheid te eten uit elk vak. De aanbevolen hoeveelheden zijn per leeftijd en geslacht verschillend, omdat de ene persoon nu eenmaal iets meer nodig heeft dan een ander. Daarnaast geeft het Voedingscentrum het advies om binnen de verschillende vakken te variëren.

Niet in de Schijf van Vijf staan producten:

  • met te veel zout, suiker, transvet of verzadigd vet of te weinig vezels. Denk aan roomboter, vet vlees, volle zuivelproducten, gezouten noten, witbrood en witte pasta.
  • met negatieve gezondheidseffecten als je er veel van neemt. Bijvoorbeeld vleeswaren, bewerkt vlees en dranken met veel suiker, zoals frisdrank en sap.
  • die niet bijdragen aan een gezonde voeding, zoals koek en snoep.

De producten buiten de Schijf van Vijf verschillen sterk van elkaar. Er zijn daarom 2 categorieën bedacht: de dag- en de weekkeuze.

Een dagkeuze is iets kleins: bijv.  vleeswaren, appelstroop of humus (vanaf 4 jaar) op brood, een zelfgemaakt waterijsje. Wij bieden op onze locaties een beperkt aantal dagkeuzes aan.

Een weekkeuze is wat groter: een croissant, een stuk taart, een zakje chips, een glas frisdrank, chocopasta op brood. Weekkeuzes bieden we niet aan.

Vaste en rustige eetmomenten

  • Wij hanteren per groep vaste eettijden. Dit zorgt voor een herkenbaar ritme en dat levert de kinderen rust op.
  • We eten samen aan tafel, zowel tussen de middag als bij tussendoor momenten. Dit is gezellig en het zorgt voor duidelijke eetmomenten. We nemen rustig de tijd om te eten en zorgen voor een fijne sfeer, maar we tafelen niet te lang.
  • Onze pedagogisch medewerkers geven het goede voorbeeld aan tafel. Zij eten samen met de kinderen aan tafel, ze begeleiden de kinderen bij de maaltijd en hebben een voorbeeldfunctie. Dit houdt in dat onze medewerkers zich aan het (gezonde) voedingsbeleid houden in bijzijn van de kinderen.
  • Onze pedagogisch medewerkers bepalen wanneer het kind eet, het kind bepaalt uit een gezond voedingsaanbod wat het eet. Wij dringen geen eten op maar houden wel zicht op maximale hoeveelheden volgens de richtlijnen vermeld in het voedingsbeleid.

Traktaties en feestjes

Een verjaardag betekent feest en bij zo’n verjaardag komt vaak een traktatie kijken. Dit kan ook een kleine, goedkope niet-eetbare traktatie zijn. Wij vinden het belangrijk dat de eetbare traktaties zo gezond mogelijk zijn. We vragen ouders dan ook om producten uit de Schijf van Vijf te gebruiken in een portiegrootte die past bij de leeftijd. Voor traktatie-ideeën adviseren wij de traktaties op de website www.voedingscentrum.nl/trakteren.

Bij het kennismakingsgesprek geven wij de ouders een kaartje mee met tips en ideeën voor gezonde traktaties .