Kwaliteitszaken

Meer en uitgebreider kwaliteitszaken/bedrijfsbeleidsstukken zijn beschikbaar op het beveiligde gedeelte van de site via de ‘Inlog klanten’

Pedagogisch beleid (beknopt)

In de wet kinderopvang wordt onder andere ook aangegeven wat de overheid verstaat onder kwaliteit in de kinderopvang: "verantwoorde kinderopvang is kinderopvang die bijdraagt aan een goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een veilige omgeving". Voor de pedagogische onderbouwing van de Wet kinderopvang en de bijbehorende toelichting, is gekozen voor de vier opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven.

In haar theorie formuleert zij vier opvoedingsdoelen:

  • een gevoel van emotionele veiligheid bieden
  • gelegenheid tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties bieden
  • gelegenheid tot het ontwikkelen van sociale competenties bieden
  • de kans om zich waarden en normen, de "cultuur" van een samenleving, eigen te maken; socialisatie

Deze opvoedingsdoelen gelden voor alle kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar.

In samenwerking met de pedagogisch medewerkers en de oudercommissie zijn deze opvoedingsdoelen op een 7-tal gebieden uitgewerkt. Te weten op het gebied van: leidster/kind interactie; dagprogramma; in de groep; activiteiten; spelmateriaal; binnenruimte en buitenruimte. Deze uitwerking hebben zij omgezet in werkplannen.

Werkplannen maken inzichtelijk hoe we in de praktijk de 4 basisdoelen vorm geven en toetsbaar maken. Hiermee maken we de visie van Snoopy over het werken met kinderen en het opvoeden van kinderen inzichtelijk, voor de ouders, voor collegiale toetsing en voor de gemeente.

Een volledige versie van het pedagogisch beleid is voor Snoopy klanten beschikbaar onder ‘inlog klanten’.

Hygiene & Veiligheid

In een omgeving waar kinderen opgroeien is veiligheid in de breedste zin des woords van groot belang. Daarnaast is het van belang dat kinderen voor hun ontwikkeling om leren gaan met risico’s, maar uiteraard binnen bepaalde grenzen.

Acties die wij ondernemen om te veiligheid te waarborgen zijn;

Het aanvragen van VOG’s;

Voordat medewerkers bij Snoopy komen werken worden zij gescreend door Justitie door het aanvragen van een verklaring omtrent gedrag. Pas na het ontvangen van de VOG mag een medewerker daadwerkelijk aan de slag.

4-ogen principe

In het kader van de veiligheid voor de kinderen werken we binnen Snoopy volgens het

4-ogenprincipe. Het belangrijkste speerpunt daarbij is dat we een "open aanspreekcultuur" hebben. Het is een gewoonte elkaar aan te spreken op wijze van handelen en gedrag. Daarnaast worden aanpassingen gedaan in de accommodatie zoals deuren openzetten en ramen niet meer beplakken. Andere maatregelen die we zullen nemen is de inzet van babyfoons waar nodig, samenvoegen van groepen tijdens de pauzes en de randen van de dag. Tijdens de haal- en brengmomenten gelden ouders ook als extra paar ogen. Indien een pedagogisch medewerker alleen achter moet blijven op de locatie als de collega gaat wandelen is dit niet toegestaan, tenzij er een volwassen iemand in het pand aanwezig is of b.v. een huishoudelijk medewerker die regelmatig kan binnenlopen.

Risico inventarisatie

Jaarlijks zijn we verplicht een inventarisatie bij te houden over de mogelijke risico’s die zich voor zouden kunnen doen en welke acties we daarop hebben genomen. De GGD inspecteur ziet hierop toe.

Inspectie speeltoestellen

Van alle speeltoestellen zijn logboeken aanwezig. Hierin worden notities gemaakt van de inspecties en de maatregelen die zijn genomen.

EHBO

Elke medeweker bij Snoopy is in het bezit van een EHBO diploma gespecificeerd op kinderen. Daarnaast is er dagelijks iemand aanwezig welke in het bezit is van een BHV diploma.

Gebruik sociale media

In het licht van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) 

Afspraken gebruik Digitale media

We hebben hier de interne Snoopy afspraken geplaatst rondom het werken met beeldmateriaal op Digitale media. Reden om dit ook op de website te plaatsen is dat we zo transparant mogelijk willen zijn voor u, zodat helder is wat u hierin van ons kan verwachten. 

Digitale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij, van privé tot zakelijk, van jong tot oud, van versterkend en stimulerend tot risicovol. Dit vraagt van ons allen om het goede ervan te gebruiken en de risico’s tot een minimum te beperken. Daarom hebben wij deze afspraken voor alle Snoopy medewerkers opgesteld.

Onder digitale media verstaan we de diverse toepassingen die nu actueel zijn zoals Facebook, Twitter, YouTube, WhatsApp, Snap chat, Internet, nieuwsbrieven etc, en alle toekomstige digitale media die ook onderdeel gaan uitmaken van onze toekomstige communicatie via de digitale weg.

Ons doel van gebruik van digitale media is optimaal gebruik maken van de kanalen die voor ouders en/of kinderen en Snoopy passen om met elkaar te communiceren in de breedste zin van het woord. Daarbij hanteren we de volgende afspraken, enerzijds gericht op risico’s beperken, anderzijds gericht op hoe we digitale media zinvol kunnen inzetten:

1. Handel bewust: we denken na over waarom we iets plaatsen en checken deze richtlijnen. Met een druk op de knop is iets geplaatst, dat heel snel ongecontroleerd verspreid kan worden en ga ervan uit dat verwijderen niet mogelijk is.
2. Is het akkoord: mogen de kinderen die op de beelden staan ook vastgelegd worden? Is hier schriftelijke toestemming voor van de ouders?
3. Risico beperken:
a. we plaatsen beeld waarop kinderen gekleed zijn
b. een kind staat niet alleen op een foto
c. we plaatsen beeld zonder namen te noemen (wet bescherming persoonsgegevens)
4. Pedagogische uitstraling: Met onze uitingen laten we zien wat we pedagogisch gezien doen.
5. Iedere medewerker die gebruik maakt van digitale media handelt op persoonlijke titel
6. Beeldmateriaal dat met eigen mobiele telefoonsis gemaakt, wordt dezelfde dag naar een computer van Snoopy verplaatst (veilige omgeving). Daarna worden ze direct van de telefoon verwijderd. Voor zover medewerkers foto’s van kinderen verspreiden via hun eigen mobiele telefoons, gebeurt dit uitsluitend naar ouders van Snoopy en volgens deze richtlijnen. 

 

Klanttevredenheid

Wij zien kwaliteit als een dynamisch proces en wij doen er alles aan om de klant tevreden te houden. Eens per twee jaar leggen wij u daarom standaard een tevredenheidsonderzoek voor teneinde onze kwaliteit en tevredenheid te toetsen, want ondanks onze inzet zou het zo kunnen zijn dat we iets over het hoofd zien.

Heeft u een tip, aanbeveling, een opmerking of een goed idee? Laat het ons dan weten, dan gaan wij ermee aan de slag! Mail dan naar: secretariaat@kinderopvangsnoopy.nl